Könyvek, filmek

Keresztény, meleg tematikájú könyvek és filmek gyűjteménye.

 
 

T.J. Klune: Ház az égszínkék tengernél; A suttogó ajtón túl; A bábuk élete

T. J. Klune neve ismeretlen volt előttem pár hónappal ezelőttig. Azóta a harmadik könyvét olvasom. És nagyon remélem, hogy mire ezt elolvasom, meg az előző kettőt még egyszer, addigra megjelenik magyarul egy újabb. Mert teljesen oda vagyok értük! Klune fantasyket ír, igazi meséket, amikbe jól esik belemerülni. Egyszerre tud valóságosnak ható, esendő, de tisztalelkű vagy legalábbis jóra törekvő hősöket teremteni, s amelyik mégsem ilyenvolna, az a megtett útja során megtisztul. Mert végül mindegyikőjük rájön (ha véletlenül nem tudta volna már az elején is), hogy a szeretet a legnagyobb hatalom ebben a világban, és ha átadjuk magunkat neki, akkor találjuk meg mindazt, amit egyáltalán érdemes keresni. Mindegyik főhőse beleillik valamelyik LMBT+ kategóriába, ha éppen kategorizálni támad kedvünk, de a történetek nem erre fókuszálnak. Linus Bakernek csak egy, nem túl lényeges jellemzője a melegsége, Wallace Price életének ugyan része a vonzalmaival való megküzdés, de mivel valódi története a halála után kezdődik, nem erre kerül a hangsúly. Victor Lawson pedig a könyv feléig (ahol most tartok) egyelőre nem ért rá ilyen kérdéseken töprengeni. Ugyan önmagát kamaszként aszexuálisként határozta meg, de most sokkal égetőbb problémái vannak, mint identitáskérdéseken töprengeni. Gondolom, azért majd ez is megtörténik. Hogy miért? Mert ezek a hősök nem félnek feltenni maguknak azokat a kérdéseket, amelyek megfogalmazása roppant kockázatos, mert a személyiség vagy a kapcsolatok alapjait érintő következményekkel járhatnak. De az önfeltárás, a kockázatvállalás során találják meg önmagukat, a helyüket a világban, azt a családot, amihez nem a megszokás vagy a véletlen, hanem a szabad döntéseik kötik őket. Ráadásul mindhárom könyve olyan kérdéseket is feszeget, amiket az igazán jó fantasyk, sci-fik szoktak: mi az ember, mitől lesz emberi, mit jelent szeretni, van-e értelme a másokért vállalt áldozatnak, miért éri meg élni és tenni és hasonlók. A Ház az égszínkék tengernél című regényben különös származású, képességű gyerekek nevelőotthonában kérdőjelezi meg a főhős korábbi hiedelmeit. A suttogó ajtón túl címűben a halál és a létezés problémái merülnek fel. A bábuk életében Victoron kívül senki sem ember, és mégis mindenki nagyon emberi – így vagy úgy. Az első regény igazi, vérbeli fantasy, a második elmélkedősebb, filozofikusabb, a harmadik tele van humorral, és mindhárom remekül van megírva. Hiába nem olvastam még végig a harmadik regényt, tudom, hogy a vége jó lesz. Nem tökéletes, nem veszteségek és nehézségek nélküli úton elért boldogság, hanem megküzdött, keserédes. Mert nemcsak a szereplők, a narrátor is életigenlő. Olvasás közben és után is az az egyértelmű üzenet, hogy megéri élni, megéri szeretni, és ezekért megéri kockázatokat vállalni.

Dr. Ritter Andrea: El(ő)bújás - Egy meleg férfi útja az önelfogadásig

Hogyan fogadjuk el nem többségi szexuális orientációnkat?
A 30 éves, vallásos Tamás több ok miatt sem tudja felszabadultan megélni homoszexualitását. Kényszeres tünetek is gyötrik, ezért keresi fel a pszichológust. Terápiáját végigkísérve láthatjuk, hogyan enyhülnek erős pszichés tünetei a szerteágazó összefüggések megértésével, és ezzel párhuzamosan miként halad az önelfogadás útján.
Az LMBTQ+ szakértő szerző Tamás történetén keresztül mutatja be, mitől ugyanaz és mitől más a melegekkel végzett terápia; és mit jelent a mai felfogás szerint egy homoszexuális ember affirmatív, vagyis támogató pszichoterápiája. A terápiás folyamat leírása az érintettek és érdeklődők számára is közelebb hozza a melegek pszichés állapotát befolyásoló belső folyamatokat és társadalmi behatásokat.
„A coming out kétségtelenül az egyik legfontosabb történés minden homoszexuális ember életében. A külvilág számára azonban úgy hangozhat, mintha a melegeknek ez lenne az egyetlen gondjuk másságukkal kapcsolatban, és ha túl vannak rajta, akkor máris megoldódik a problémák túlnyomó része. Pedig ez csak egy pillanat az éveken át tartó identitásküzdelemben."

 

"És leszálltak a vízbe mind a ketten": LMBTQ-Keresztény Párbeszéd Műhely

Tizenkét nagyon különböző ember, sokan hasonló tapasztalatokkal. Egy módszer, a pszichodráma, ami "végigvonult" minden alkalmon, gyakran személyes történeteinkkel, életeseményeinkkel, de legtöbbször bibliai történeteken át. Voltunk tanácstalan tanítványok, félősek és bevállalósak, vízen járók, Mária és Márta, várakozó kíváncsiak, nagy hitűek, feltámasztottak, gyerekek és szülők, tékozlók és dologba ragadottak. Egy csónakban eveztünk a nagyobb önismeret, a magunk és mások elfogadása, szeretése, ennek megélése: a hit felé.

 

Birtalan Balázs: Halállal lakoljanak?

"A norma a többség szava. A többség szava viszont - szerencsére - nem Isten szava. A norma személyenként és korszakonként módosul. Aki a priori a heteroszexualitást teszi meg normának, annak a homoszexualitás abnormális. Aki - példának okáért - a szeretetet és egészséget, annak viszont normális."

 

Martin C. Putna: János nevében

A kereszténység és a homoszexualitás mind egyéni, mind csoportidentitásként a mai világban egyértelműen egymás esküdt ellenségeinek tűnnek. Vajon feloldható-e valaha az „esküdt ellenség” státusz? A keresztény és a meleg identitás integrációjának kérdését vizsgálja a neves cseh irodalmár (egyébként, ahogy vallja: maga is hívő katolikus és meleg) számos eredeti, szakmai és műfaji tekintetben is igen különböző, nyomtatásban vagy a világhálón megjelent szöveg értelmezésén keresztül.

 

Timothy Kurek: Kereszt a szekrényben

Timothy Kurek a nasville-i Bibliaövezet egyik szigorú, konzervatív, keresztény gyülekeztében nevelkedett, és korán megtanulta az elkülönülés evangéliumát. De Timothy útját egy szülei által kitagadott, leszbikus lány képében hamarosan keresztezi a világ. Timothyn zavarodottság lesz úrra, vallásos neveltetésével kapcsolatban kételyek és kérdések kínozzák. Timothy rádöbben, hogy csak akkor érezhet együtt a lánnyal, és értheti meg fájdalmát, ha azoknak az embereknek a cipőjébe bújik, akikről azt tanították neki, messziről kerülje őket… Elhatározza, hogy melegnek adja ki magát ország-világ előtt, hogy megtapasztalja, milyen hatással van a melegség bélyege az életére. A Black Like Me hagyományait követő Kereszt a szekrényben egy történet emberekről, hitről, és egy férfi megbotránkoztató kísérletéről, aki Jézust keresi a peremen.

 

Kincses Marcell: Coming out könyv

A oming out könyvben olyan utazásra hívja Kincses Marcell az Olvasót, amelyben igazi meglepetésekre készülhetünk. Írásában nem csak önmagához lép közel, amikor feleleveníti gyermekkorát, küzdelmeit tinédzserként, de az Olvasót is magával rántja, alaposan megmerülünk, és cseppet sem bánjuk. Impulzivitással, szenvedéllyel és szeretettel átitatott lapok ezek, melyek mindegyikéhez harc kötődik, méghozzá győztes harc. A szerző különleges képességgel szól valóban mindenkihez, akihez előszavát intézi: a meleg közösséghez, a hívő keresztényekhez, és a melegek környezetét alkotó családi, baráti körhöz is. Marcellnek mély és sokrétű mondanivalója van, és olyan nyelvezetet talált üzenete átadására, amiért lehetetlen nem megszeretni őt, mintha velünk nőtt volna fel, barátunk, társunk lenne. Hiteles, sebezhető és bátor önfeltárulkozásnak lehetünk tanúi, amelyben azt érezzük: minket is tanít és inspirál, szelíden vezet egy útra, rácsodálkozunk, hogy így is lehet.

 

Bartha István: Pogány katekizmus

Azok felnőttek, akik többségének már a szülei is teljesen tájékozatlanok voltak a keresztyénség témájában, szinte semmit nem tudnak annak lényegéről. Vagy ami még rosszabb: tudni vélnek. És a makacs tévhitek úgy tartják magukat, hogy majdnem reménytelennek tűnik bármilyen próbálkozás arra nézve, hogy ezekkel szemben érdemi, hiteles információkat lehessen átadni, elfogadtatni. 

 

Imák Bobbyért

Mary Griffith (Sigourney Weaver) odaadó keresztényként a presbiteriánus egyház konzervatív tanításai szerint neveli gyermekeit, de mikor kisebbik fiáról, Bobbyról (Ryan Kelley) kiderül, hogy meleg, a család élete egyik pillanatról a másikra gyökeresen megváltozik. Míg Bobby apja és testvérei kezdenek megbarátkozni a fiú homoszexualitásával, Mary meg van róla győződve, hogy Isten ki tudja gyógyítani Bobbyt ebből a "betegségből", ezért aztán arra ösztökéli fiát, hogy még odaadóbban imádkozzon és vegyen részt minden templomi tevékenységen, hátha attól megváltozik. Bobby bármire hajlandó lenne azért, hogy anyja elfogadja őt, ám az egyház megtagadja magától a homoszexualitást, így Mary is, ennek hatására pedig a fiú egyre mélyebbre merül a depresszióba, míg tragikus elhatározásra nem jut.

 

Latter Days

Aaron egy vallásos meleg fiú, aki Los Angelesbe megy terjeszteni az igét. A szomszédjában lakik Christian, aki szintén meleg. Megismerkedésük elején már tapinthatóak az érzelmek, azonban Chris mindig is könnyűvérűen élte az életét, sorra váltogatta partnereit, egy éjszakás kalandokban élte ki melegségét. Aaron erkölcsösen, és vallása miatt kissé elfojtva élt együtt homoszexualitásával. Egy nap Chris megsérül, amikor Aaron siet a segítségére, és ágyba is fekteti, amikor Chris megpróbálja rábeszélni a szexre. Ám Aaron nem hagyja magát, és nem is érti, hogy veheti ilyen könnyelműen érzéseit Chris. Chris rájön, hogy változnia kéne, és Aaron hatására nem fekszik le csak úgy senkivel, megváltozik a gondolkodásmódja, Szerelem rügyezik közöttük. Egy este amikor Aaron hittérítő társát biciklibaleset éri, Chris nyugtatja meg, ölelkezni kezdenek, majd elcsattan egy csók is. Ám az édes csók hamar keserűvé válik, amikor belépnek a lakótársaik. Aaront azonnal hazaküldik, és még a szüleinek is a fülébe jut az eset. Másnap amikor Chris keresi Aaront, a lakótársai közlik, hogy már a repülőtéren van. Utánaered. Megtalálja, Elmondja neki, hogy szereti.

 

Rock haven

Rock Haven egy mélyen vallásos amerikai kisváros, ahova nemrég költözött Kansas-ből Marty (Laura Jane Coles) és fia, Brady (Sean Hoagland). A fiú egy reggelen a tengerparton sétálgatva megpillant egy srácot, s ez furcsa érzéssel tölti el. Mint kiderül, a szomszédjukban lakó Cliffordot (Owen Alabado) látta azon a reggelen. Furcsa érzések kezdenek Bradyben kavarogni, s egyre világosabbá válik számára, mik ezek a gondolatok. Clifforddal való barátsága egyre mélyül, s egy idő után már nem tudja maga előtt sem leplezni érzelmeit. Egymásra találnak a fiúk, megtalálják egymásban mindazt, ami eddig hiányzott életükből. De a világ nem ilyen egyszerű, szembe kell nézni a valósággal, és azzal is, hogy előbb-utóbb a mélyen vallálos édesanya, Marty is tudomást szerez majd kettejük kapcsolatáról. Miután Brady elmonda anyjának az igazat, ismét szerepkörbe kényszeríti magát, megpróbál távol maradni Clifford-tól. Vajon meddig lehetséges mindez? Vajon, hogy élik meg egymás hiányát...? Vajon hova vezet mindez...? Egy elkövetett hibához? Vagy közelebb Isten szeretetéhez? Brady megtalálja mindezekre a választ, kérdés, vajon idejében-e még, vajon meg tudja-e menteni, s főképp akarja-e kapcsolatukat…

 

Angyalok Amerikában

Al Pacino, Meryl Streep és Emma Thompson a főszereplői az utóbbi idők legfelkavaróbb, leggondolatébresztőbb minisorozatának, amely a 80-as évek Amerikájában játszódik, és olyan tabu témákat feszeget, mint betegség, vallás, másság, hatalom és korrupció. Louis Ironson zsidó és Prior Walter tősgyökeres amerikai fiatalemberek, akik meleg életközösségben élnek. Louis nagymamájának temetése után Prior bevallja szeretőjének, hogy HIV vírussal fertőzött.

 

The Wise Kids

Egy dél-karolinai kisváros baptista közösségében három fiatal éli az életét. Tim meleg, new yorkba készül egyetemre, Laura egy kicsit egyszerű és mélyen vallásos, Brea, a lelkész lánya pedig kezd kételkedni mindabban, amit szülei tanítottak neki. A melegek és a keresztények viszonyát rengeteg film feldolgozta, de egyik sem annyi empátiával, mint a Wise Kids. A Wise Kids nem viszi túlzásba a drámát, nem démonizálja a keresztény karaktereket, annak mutatja meg őket, amik - alapvetően jó szándékú embereknek, akik a vallásos ideológia merev keretei miatt egyszerűen tudnak befogadni egyeseket. Kedves, szelíd és mégis komoly film.